Klantreis Voorlezen in de bieb

24 september 2024

FlevoMeer Bibliotheek en De Nieuwe Bibliotheek slaan samen met BNF de handen ineen om een klantreis op te zetten die zich richt op ouders en opvoeders met jonge kinderen.

Onze gezamenlijke ambitie is om kinderen in Flevoland een sterke start te geven in hun taalontwikkeling. Samen willen we de cyclus van laaggeletterdheid doorbreken middels de gezinsaanpak.

In de praktijk is dat echter niet altijd eenvoudig: hoe bereik je ouders en opvoeders die zelf moeite hebben met basisvaardigheden? Juist deze opvoeders vinden het vaak moeilijker om een taalrijke omgeving thuis te creëren. Terwijl voorlezen aan jonge kinderen ontzettend veel gunstige effecten heeft. Diverse onderzoeken tonen aan dat dagelijks voorlezen een enorme boost geeft aan de woordenschat van jonge kinderen. Stichting Lezen concludeert in een meta studie dat het loont om op jonge jonge leeftijd te beginnen met voorlezen.

Daarom zijn we in september gestart met de klantreis ‘Voorlezen in de bieb’, specifiek gericht op laaggeletterde ouders en opvoeders met jonge kinderen. In samenwerking met Cubiss zetten we deze klantreis de komende maanden op. BNF begeleidt het gehele proces, van begin tot eind. In februari hopen we de resultaten te delen met de Flevolandse bibliotheken en andere geïnteresseerden.

Heb je vragen, wil je de bevindingen ontvangen, of wil je op een andere manier bijdragen aan de klantreis? Stuur dan een e-mail naar Fatima Essabani f.essabani@bnfl.nl